آمار

شما اینجا هستید

اندیشه مهدویت اندیشه جهانی

همان گونه که از آیات بر می آيد به صورت قطعی و یقینی خبر از غلبه دین اسلام بر سایر ادیان و سخن از حکومت صالحان بر سراسر زمین می گوید و می توان نتیجه گرفت که اندیشه مهدویت یک اندیشه جهانی است

عبدالله عباسی آرانی

يادداشتي از : حجت الاسلام دكتر عبدالله عباسي - مدرس حوزه و دانشگاه

 

 

هر انسانی دراین جهان با توجه به جهان بینی خود زندگی خودرا سروسامان می دهد وبر اساس این جهان بینی است که برخی از انسانها نگاه مادی گرایانه دارند.اما برخی دیگر از انسان ها نگاه آنها به جهان نگاه خدامحورانه است وبر این اساس خدا وپیامبر در اعتقادات آنها جایگاه والایی دارد . تفکراتي که اساس آن جهان بینی مادی است پایان این جهان را جنگ وخونریزی وناامیدی مي داند .کسانی چون فوکوياما از دانشمندانی است که چنین اعتقادی را دارد.  اما کسانی که اعتقاد حقيقي به خدا وپیامبران آسمانی دارند اعم از مسیحیت یا یهودیت واسلام اعتقاد دارند که پایان این جهان امیدوار کننده است واعتقاد به منجی برای نجات بشر درواقع از این تفکر ناشی می شود. ادیان الهی بزرگ دنیا در این اعتقاد مشترکند اگر چه در مصادیق آن اختلاف دارند .مثلا مسیحیت اعتقا به ظهور عیسی مسیح یا یهود اعتقادبه ظهور موسی دارد .  درآیات وروایات متقن از متون دینی ما مسلمانها نيز  اعتقاد به ظهور منجی مو ج می زند.

علامه طباطبائی در تبین ضرورت وجود منجی در کتاب شیعه در اسلام استدلالی دارند که خلاصه آن این می شود که "بشر از اولین روزهای سکونت خود در کره زمین و تشکیل جامعه انسانی در آرزوی داشتن یک زندگی اجتماعی سعادتمند بوده و همواره به امید دستیابی به چنین آرزویی حرکت می کرده  و دیگر اینکه اگر این آرزوی بشر امکان تحقق آن نبود در آن صورت تجهیز بشر بدان خلاف حکمت بود . پس آینده بشر ضرورتا روزی را در برخواهد داشت که در آن روز جامعه بشری پر از عدل و داد شده و با صلح و صفا هم زیستی نمایند و افراد بشر غرق فضیلت و کمال شوند"

 

ودر آیات قرآن به قاطعیت از پیروزی نهائی اسلام و غلبه صالحان و پارسایان و کوتاه شدن دست زورگویان و آینده درخشان و سعادتمندانه بشریت سخن می گوید : هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین احق لیظهره عالی الدین کله و لو کره المشرکون (توبه ایه 33 ).. و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الرض یرثها عبادی الصالحون (انبیاء ایه 105 ) .. و نرید ان نمن علی الذین استضعفو فی الرض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین (قصص ایه 5 )

 

همان گونه که از آیات بر می آيد به صورت قطعی و یقینی خبر از غلبه دین اسلام بر سایر ادیان و سخن از حکومت صالحان بر سراسر زمین می گوید و می توان نتیجه گرفت که اندیشه مهدویت یک اندیشه جهانی است و یک فلسفه بزرگ برای آینده انسان و بشریت است و به قول شهید مطهری درآیات قرآنی مربوط به مسئله موعود  سخن از منطقه و محل و شهر نیست اصلا فکر آن قدر بزرگ است که سخن از تمام زمین است .زمین برای همیشه در دست زورمندان و ستمکاران و جباران نمی ماند .این یک امر موقت است. دولت صالحان که بر تمام زمین حکومت کند در آینده وجود خواهد داشت .(مهدی موعود . مجموعه اثار ج18 ص168 )

 

صرف نظر از آیات، مجموعه بسیار وسیعی از روایات در مجامع معتبر روائی اعم از منابع شیعه و سنی در این باره وجود دارد. برخی از عناوین کلی که در برخی از روایات آمده عبارتند از :

1-ذکر جزئیات تولد آن حضرت

2-بیان نسب خانوادگی او

3-تاکید بر عمر و غیبت طولانی او

4-بشارت به ظهور آن حضرت

5-بیان علائم ظهور و بیان جزئیات و  ويژگیهای عصر حضور|
 

کثرت روایات مربوط به مهدویت به اندازه ای است که هيچ جای تردیدی در باره  وقوع آن باقی نمی گذارد .حتی روایاتی را که اهل سنت از پیامبر(ص) در باره مهدی(ع) نقل کرده اند به تصدیق علمائی از خودشان به حد تواتر می رسد. ( در انتظار ققنوس . سید ثامر هاشم العمیدی .ص76 و در این کتاب نام بیست نفر از اندیشمندان سنی را نام می برد که همگی به تواتر احادیث مهدوی تصریح دارند )  و گروهی از اندیشمندان اهل سنت اعتقاد به آن حضرت را مورد اتفاق همه فرقه های اسلامی می دانند. ( شرح نهج البلاغه . ابن ابی الحدید . ج 2 ص535 ) و عده ای از بزرگان اهل سنت نیز کتاب ها ی مستقلی در باره آن حضرت و علائم ظهور او نوشته اند . ( مانند : البیان فی اخبار صاحب الزمان از حافظ محمد بن یوسف گنجی و البرهان فی علامات مهدی اخر الزمان از متقی هندی )  . شهید صدر در باره کثرت روایات می گوید : با جستجوی ناقصی که کردم در مجامع حدیثی اهل سنت چهار صد حدیث از پیامبر(ص) در باره مهدی مو عود(عج) یافتم و در مجموع بیش از شش هزار حدیث در مجامع مختلف روائی اعم از کتب اهل سنت و شیعه در باره مهدی موعود امده است . (کلمه حول المهدی . محمد باقر صدر . ص63 )

دسته بندی: 
+1
0
-1
تلگرام طاووس بهشت

دیدگاه جدیدی بگذارید