«فرهنگ‌نامه مهمانی» آیت‌الله ری‌شهری منتشر شد

«فرهنگ‌نامه مهمانی» رهنمودهای قرآن و احادیث اسلامی را درباره ارزش فرهنگ مهمان نوازی و آدابی که رعایت آن‌ها بر مهمان و میزبان ضروری است، به صورتی نسبتاً جامع و با نظمی نوین ارائه می‌کند.

«فرهنگ‌نامه مهمانی» رهنمودهای قرآن و احادیث اسلامی را درباره ارزش فرهنگ مهمان نوازی و آدابی که رعایت آن‌ها بر مهمان و میزبان ضروری است، به صورتی نسبتاً جامع و با نظمی نوین ارائه می‌کند.

متن خبر

طاووس بهشت: فرهنگ‌نامه مهمانى، قطره‌اى از دریاى بیکران علوم و معارف ناب اسلامى و مَدخَلى دیگر از دانشنامه قرآن و حدیث است که به صورت مستقل، منتشر مى‌شود و با همکاری محققان «پژوهشکده علوم و معارف حدیث» گردآوری و توسط آیت‌الله محمدی ری‌شهری تنظیم و تدوین شده‌ است. این کتاب شامل پنج فصل؛ تشویق به مهمان نوازی؛ آنچه شایسته میزبان است؛ آنچه شایسته میزبان نیست؛ آنچه شایسته مهمان است؛ آنچه شایسته مهمان نیست، است. ضیافت، مهماندارى و مهمان‌نوازى، دست و دل باز بودن و سفره‌اى گشوده داشتن، نشانه جوانمردى و یکى از برجسته‌ترین ارزش‌هاى انسانى و مکارم اخلاقى است، اسلام ـ که دین تکامل ارزش‌هاى اخلاقى است ـ نیز اهتمام ویژه‌اى به این خصلت والاى انسانى دارد و پیشوایان این آیین آسمانى، با تعبیرهاى گوناگون و تنبّه آفرین، مسلمانان را به آن، توصیه و تشویق کرده‌اند، از نظر روایات اسلامى، مهمان‌نوازى یکى از برترین مکارم اخلاقى است که در آن، مهمان، نه تنها روزىِ خود را مى‌آورد و از روزىِ انسان نمى‌کاهد، بلکه بر آن نیز مى‌افزاید، مهمانى اگر با قصد قربت انجام شود، در کنار دیگر عوامل خوشبختى، نقش مؤثّرى در رهایى از سختى‌هاى قیامت و ورود به بهشت جاوید دارد، برعکس، خوددارى از پذیرفتن مهمان، نشانه قساوت قلب انسان و کوچ کردن خیر و برکت از خانه‌اى است که در آن زندگى مى‌کند. به گزارش فارس،‌ کتاب «فرهنگ‌نامه مهمانی» تألیف آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، ترجمه به زبان فارسی حمیدرضا شیخی، چاپ اول بازبینی علمی مرتضی خوش‌نصیب با شمارگان 1000 نسخه جلد نرم، در 132 صفحه و بهای 1600 تومان به تازگی از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شده ‌است.

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 21:08
کد خبر: 6994

https://tavoosebehesht.ir/node/6994

افزودن دیدگاه جدید