نکته‌هایی از سیره‌ی تربیتی امام هادی(ع)

امام‌ هادی(ع) تنها هشت سال در کنار امام  جواد(ع) زندگی کردند و پس از شهادت ایشان، در همان سنین کودکی به امامت رسیدند. حضرت در سال ۲۲۰ قمری به امامت رسیدند و تا زمان شهادتشان در سال ۲۵۴ قمری، با شش تن از خلفای عباسی معاصر بودند و در نهایت توسط معتز عباسی به شهادت رسیدند.

امام‌ هادی(ع) تنها هشت سال در کنار امام  جواد(ع) زندگی کردند و پس از شهادت ایشان، در همان سنین کودکی به امامت رسیدند. حضرت در سال ۲۲۰ قمری به امامت رسیدند و تا زمان شهادتشان در سال ۲۵۴ قمری، با شش تن از خلفای عباسی معاصر بودند و در نهایت توسط معتز عباسی به شهادت رسیدند.

متن خبر

حجت‌الاسلام عمار ستمکش، کارشناس مذهبی           زندگی سیاسی امام علی‌النقی(ع) متوکل یکی از این خلفاست که جزء بدترین و سخت‌گیرترین افراد به شیعیان است، در حدی که اگر آگاه می‌شد کسی از علاقمندان به حضرت امیر(ع) است، او را می‌کشت و مالش را مصادره می‌کرد. ۱۵ سال از امامت حضرت در زمان خلافت این مرد ستمگر بود. به دلیل شرایط خاص زمانه، حضرت‌ هادی(ع) خصوصا در زمان متوکل، فعالیت‌‌های خود را به صورت مخفی انجام می‌دادند. با این حال همواره تحت فشار بودند و در زمان متوکل از مدینه به سامرا تبعید و تحت نظارت نظامی قرار گرفتند. البته متوکل با توجه به سیاست‌بازی‌‌هایی که از خود نشان می‌داد، این تبعید را به شکلی انجام داد که حساسیتی در بین مردم برنیانگیزد. مشکلات فکری و فرهنگی زمان حضرت غیر از مشکلاتی که در زمینه‌ی سیاسی در مقابل حضرت وجود داشت، ایشان با مشکلاتی در زمینه‌‌های فرهنگی و فکری نیز دست و پنجه نرم می‌کردند. یکی از این مشکلات، پدید آمدن گروهی به نام «غُلات» در بین شیعیان بود که خود را به اهل بیت، خصوصا امام‌ هادی(ع) منصوب معرفی می‌کردند. این گروه در مقام اهل بیت غلو می‌کردند و آنان را تا حد الوهیت بالا می‌بردند، تا حدی که ایشان را مدبر و خالق جهان هستی می‌نامیدند. با این حال به هیچ کدام از واجبات و محرمات مقید نبودند و برخی از آنان ازدواج با محارم را هم جایز می‌شمردند. ابن‌حسکه یکی از سرکردگان این گروه است. سیره‌ی تربیتی‌‌ هادوی از واکنش‌‌ها و رفتار حضرت در مقابل این جریانات سیاسی و فکری نتایجی حاصل می‌شود: اول این که حضرت پیروان خود را هر گز نسبت به اتفاقات پیرامون و رخدادهای جامعه بی‌تفاوت نمی خواستند. دوم این که هر چند در زمان ما افکاری که واضح‌البطلان باشد وجود ندارد، ولی افکاری افراطی و تفریطی در بین شیعیان هست که پاسخ‌‌هایی متناسب می‌طلبد. امام‌ هادی(ع) نشان داد اگر کسانی شیعیان را بیش از حد لزوم نسبت به اهل سنت حساس کنند و در مقابل، آنان را در برابر دشمنان اصلی اسلام بی‌تفاوت کنند در راه افراط و تفریط قدم برداشته‌اند و باید با آنان مبارزه کرد. میراث‌‌های امام‌ هادی(ع) از امام‌ هادی(ع) میراث‌‌های گران‌بهایی در زمینه‌‌های تفسیری، فقهی، کلامی و اخلاقی به جای مانده که زبانزد آن، دو زیارت معروفی است که از ایشان به ما رسیده است: اول زیارت جامعه که یک دوره‌ی کامل امام‌شناسی است و یکی از آثاری بود که حضرت در مقابل جریان غالیان از خود به جای گذاشتند، دوم زیارت غدیریه.

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 21:17
کد خبر: 7919

https://tavoosebehesht.ir/node/7919

افزودن دیدگاه جدید