خانه تعلیم و تربیت حکمت چه میکند ؟

 مراسم افتتاح خانه تعلیم و تربیت حکمت پنجشنبه شب در طبقه فوقانی مسجد امام زمان (عج) عباس آباد برگزار شد.فاطمه بی خوابی خبرنگار طاووس بهشت در مصاحبه ای با حسین سعدآبادی  مدیر این مرکز آموزشی به چگونگی و دلایل تاسیس این مرکز پرداخته است.

 مراسم افتتاح خانه تعلیم و تربیت حکمت پنجشنبه شب در طبقه فوقانی مسجد امام زمان (عج) عباس آباد برگزار شد.فاطمه بی خوابی خبرنگار طاووس بهشت در مصاحبه ای با حسین سعدآبادی  مدیر این مرکز آموزشی به چگونگی و دلایل تاسیس این مرکز پرداخته است.

متن خبر

  رسالت «خانه تعلیم و تربیت حکمت» چیست؟ «خانه تعلیم و تربیت حکمت» تدوین نقشه جامع تعلیم و تربیت را مهم‌ترین اولویت خود می‌داند. البته مهم‌ترین پیش‌نیاز تدوین نقشه جامع تعلیم‌ و تربیت درک صحیح از «مسئله‌ها»ی مبتلابِه ماست. تا تبیین دقیقی از مسئله‌هایمان نداشته باشیم نمی‌توانیم چشم‌انداز روشنی برای خود ترسیم کنیم. مسئله‌ها درحقیقت زیرنظام‌های اصلی نقشه جامع تعلیم و تربیت محسوب می‌شوند که شرح و بسط آن‌ها منتج به تعریف خط‌مشی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها می‌شود. ما فهرستی از مسئله‌ها را تهیه کرده‌ایم که هر کدام در قالب یک طرح پژوهشی ارائه خواهد شد.   اهمیت راه‌اندازی «خانه تعلیم و تربیت حکمت» چیست؟ امروزه انسان وارث بيست قرن تجربه علمي و فرهنگي است. در عصر حاضر، تمام جوامع دنيا به سوي تحوّل گام برمي‌دارند. دوران، دوران جهانی شدن و انفجار اطلاعات است. کودکان و نوجوانان با حجم عظیمی از اطلاعات که به شکل غیر فعّال دریافت می‌کنند، روبه‌رو هستند. برای کودک امروزی فضا و امکانات کافی برای استقلال فکری وجود ندارد، امکان آشنایی حسّی با طبیعت یا نیست یا کم است، بازی‌ها بیشتر آماده‌اند و کودک مانند گذشته هنگام بازی، نظم‌پذیری، سازمان‌دهی، اداره کردن و اداره شدن از سوی دیگران و مهارت تصمیم‌گیری را نمی‌آموزد؛ بلکه بهترین و طلایی‌ترین دوران زندگی‌اش در مدارس و مراکزی سپری می‌شود که در آن‌ها رشد متعادل کودک نادیده گرفته می‌شود یا با انتقال کشکولی از مفاهیم به او شخصیتی فاقد توانایی و مهارت از او ساخته می‌شود.   ضرورت راه‌اندازی «خانه تعلیم و تربیت حکمت» چیست؟ وقتی مدیریت کشور اساساً برنامه‌ای برای کودکان و نوجوانان ما ندارد ساختار شخصیتی آن‌ها در محیط ناآگاهی عمومی والدین و جامعه (به طور اخص مدرسه) شکل می‌گیرد، بنابراین اغلب آن‌ها به تدریج زخم‌خورده می‌شوند. مدّت‌هاست که به این نتیجه رسیده‌ام کار اصلاح کشور، هیچ ربط بنیادینی به برنامه‌های 5 ساله و افق 1404 و سر کار آمدن این جناح و آن جناح و قیمت نفت و حتّی اصلاح قوانین و اجرای خوب آن‌ها و بالارفتن ارزش پول ملّی و نظایر این‌ها ندارد؛ بله! هر کدام از این‌ها می‌تواند حال کشور را بهبود نسبی دهد یا بدتر کند ولی کار را از بُن، اصلاح نمی‌کند. ما چاره‌ای جز این که نظام آموزش‌ و پرورش‌مان را متحوّل کنیم، نداریم. اگر این کار بنیادین را نکنیم هر چه کنیم شبیه کوفتن آب در هاون خواهد بود. آینده همه ما و فرزندان ما و فرزندانِ فرزندان ما، نسل اندر نسل در گرو چنین تحوّلی است. بنابراین، "باید از جایی شروع کرد" و الّا این که فقط نقد شود و همه هم بر درستی نقدها صحّه بگذارند، کاری از پیش نمی‌رود.   مخاطبان «خانه تعلیم و تربیت حکمت» چه کسانی هستند؟ ما خانواده‌ای هستیم که خود را با نگاهی که به انسان و رشد او داریم، معرفی می‌کنیم و بر این باوریم که کودکان موجوداتی ناقص و ناتوان نیستند. آن‌ها هر روز، هزار بار با قابلیت‌های ذاتی و بی‌نظیرشان،‌ شگفت‌زده‌مان می‌کنند. ما از سال‌های اوّلیه‌ی کودکی به عنوان طلایی‌ترین دوران عمر هر انسانی یاد می‌کنیم. یادگیری‌ها و دریافت‌های این دوران، اثرات درازمدّتی به درازای تمام عمر دارند. با این نگاه، سرمایه‌گذاری در سال‌های اوّلیه کودکی را امری بسیار سودمند می‌دانیم و در «حکمت» می‌کوشیم در تمام حوزه‌های فعالیت خود، به کیفیت و کارآمدی به طور ویژه توجه کنیم و تمام ابعاد رشدی کودک را به صورت همه‌جانبه و کلّی بنگریم. در کنار این رویکرد، همواره دوست داریم به ورطه دانای کل بودن و ارشاد خالی از همدلی مخاطب گرفتار نیاییم. از این رو، با تمام وجود خود را به جای مخاطب می‌گذاریم و تلاش می‌کنیم زیر و بم نیازهایش را بشناسیم و به جای او تصمیم نگیریم. در این اجتماع بزرگ،‌ با همه کسانی که به نحوی برای تعالی انسان، زمان و انرژی صرف می‌کند،‌ حول موضوع مشترکی به نام کودک و دوران کودکی گرد هم آمده‌ایم. دوست داریم تا آن‌جا که ممکن است، کارآفرینان، فعّالان اجتماعی، مدیران و سیاست‌گذاران با یکدیگر همراه شوند. ما در «حکمت» رسالت و چشم‌اندازی فراتر از یک کودک، یک محلّه، یا یک شهر داریم و به‌ دنبال فراهم آوردن خدمات با کیفیت و دردسترس حوزه کودکی برای همه کودکان و خانواده‌ها هستیم. دوست داریم توجه به کودک و تلاش برای رشد همه‌جانبه او به اولویت اصلی تمام مردم ایران تبدیل شود. به امید روزی که همه مردم دنیا برای ارتقاء کیفیت زندگی کودکان، هم‌نوا شوند.   برنامه‌های «خانه تعلیم و تربیت حکمت» چیست؟ در گام اوّل، برنامه‌های «خانه تعلیم و تربیت حکمت» حول دو محور اساسیِ «سواد خواندن» و «ریاضیات» تعریف شده است. معضل اصلی آموزش و پرورش ابتدایی در ایران "سواد خواندن" است. سواد پایین خواندن، مانع اصلی کسب علوم مختلف توسط بچّه‌های ایرانی و عامل اصلی اُفت تحصیلی و ضعف بچّه‌های ایرانی در همه رشته‌های علمی است. «خواندن همراه با درک و فهم» کلید یادگیری است. یادگیری رسمی و یادگیری غیررسمی در همین نقطه به هم پیوند می‌خورند و به یاری هم می‌آیند. کلید پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در عموم دروس، حتّی در ریاضیات، آشنایی با فنون و تکنیک‌هایی است که فهم متون را برای آن‌ها تسهیل و تسریع نماید. بسیاری از این فنون در حین مطالعه متون و کتاب‌های غیردرسیِ آگاهی‌بخش، جذّاب و حتّی سرگرم‌کننده کسب می‌شوند. مهارت‌هایی همچون افزایش سرعت خواندن، جست‌وجوی واژگان کلیدی، افزایش تمرکز، خوکردن به حذف ذهنی عوامل فیزیکی و فکری مزاحم و مداخله‌گر، کشف، دنبال کردن و به خاطر سپردن زنجیره‌ها و شبکه‌های مفهومی در متن، همگی مهارت‌هایی هستند که در هر نوع مطالعه، درسی و غیردرسی، به کار می‌آیند. ریاضیات از جمله دانش بشری است که در زندگی بشر برای حل مسائل و مشکلات، کاربردی اساسی دارد به طوری که کلیّه پیشرفت‌های بشری در اکثر زمینه‌های سایر علوم نیز به آن وابسته‌اند. امروزه اهمیت آموزش این دانش بر همگان آشکار است، امّا مسئله‌ای که وجود دارد، چگونگی برخورد و آموزش دادن این دانش به دیگران می‌باشد. احساس می‌شود برخی مواقع آن‌چنان که باید، معلّمان و آموزش‌دهندگان این دانش با هدف‌ها، روش‌ها و اصول تدریس آن آشنایی ندارند، به طوری که عدم مهارت در تدریس این دانش باعث گردیده است که در اکثر مواقع دانش‌آموزان نسبت به ریاضی علاقه چندانی نشان ندهند و یا استعداد ریاضی آن‌ها از رشد بازماند. از این رو در این مجموعه سعی گردیده است که ضمن بحث و گفتگو درخصوص اهداف آموزش ریاضی، اصول تدریس ریاضی و مهارت تدریس این درس را در بین همکاران و کلیّه کسانی که به آموزش آن مبادرت می‌ورزند افزایش دهیم.   چرا این مرکز به نام "خانه تعلیم و تربیت حکمت" نامگذاری شده است؟ علّت اینکه این اسم را انتخاب کرده‌ام برای این است که حکمت از میان ما فراموش شده است، علیرغم اینکه در قرآن و احادیث تأکیدات زیادی بر آن شده است. در حدیثی آمده که حکمت، گمشده مؤمن است و باید آن را حتّی از کافران و مشرکان هم اخذ نمود. حکمت غیر از علم است و چیزی است که در جهان امروز مغفول مانده است. پیشرفت‌هایی که در علم و تکنولوژی شده، خیرات زیادی برای بشر داشته، امّا از نیمه اوّل قرن بیستم دانشمندان فکر می‌کردند هر مسئله را که علم جواب ندهد آن مسئله جواب ندارد، یعنی انتظار داشتند که علم همه کار برایشان بکند، امّا بعد از دو جنگ جهانی اوّل و دوم، نظرات دانشمندان عوض شد. علم می‌تواند شادی انسان‌ها را ارتقاء بخشد، امّا تجربیات و مطالعات من درباره حکومت‌ها نشان می‌دهد که علم مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و علم به جای اینکه انسان‌ها را شاد سازد، اهرم قدرت حاکمان و سبب نابودی تمدّن انسانی شده است. همه مشکلات مهمّ جهانی بر اثر فقدان حکمت است. جنگ و تروریسم و خونریزی، نابرابری‌های ثروت و قدرت، افزایش سریع جمعیت و انقراض بعضی از نسل‌ها و گرم شدن زمین و ... همه این مصیبت‌ها بر اثر جدایی علم جدید از حکمت به وجود آمده است. کلمه حکمت ۲۰ بار در قرآن به کار رفته است و ۱۰ بار همراه با کلمه کتاب آمده است. قرآن می‌گوید به هر کسی که به او حکمت داده شد، خیر کثیری به او داده شد. به طور خلاصه مجهز شدن به حکمت باعث می‌شود که شخص جهات مهمّ واقعیات را تشخیص دهد و بین حقیقت و خطا و خوب و بد فرق بگذارد. پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «رأس الحکمه مخافه الله عزوجل» سرآمد و راه تحصیل حکمت، خوف خداوند عزوجل است.   چرا فضای مسجد برای مکان «خانه تعلیم و تربیت حکمت» در نظر گرفته شده است؟ مؤسسات فرهنگی مردم‌نهاد را هجرتِ تمدّنی نیاز است. بسم الله. "مساجد سنگر است سنگرها راحفظ کنید تا اسلام حفظ شود" راهبردی که امام راحل(ره) فرمودند. چرا این‌قدر این راهبرد پراهمیت است؟ چون این راهبرد با برنامه‌های الهی منطبق است و خداوند متعال مسجد را به طور خاص مکان خیر، پاک، امن و ارتباط با خودش قرارداده است؛ و از یک سمت غایتِ یک فعالیت فرهنگیِ مطلوب، توسعه عبودیت خداوند در جامعه است پس چه مکانی بهتر از مسجد. مساجد برای تحقق تمدّن اسلامی و حفظ و تثبیت انقلاب، ظرفیت عظیمی دارند که متأسفانه استفاده نمی‌شوند. بهترین مساجد ما دو ساعت از ۲۴ ساعت استفاده می‌شوند. اگر هر مؤسسه در مسجد حضور داشته باشد هم مسجد فعّال می‌شود هم مسئولان مؤسسه یاد می‌گیرند که از کف جامعه به جامعه‌سازی بیندیشند و تخیلات انتزاعی غیرواقعی نزنند؛ و این موضوع به قوّت، استحکام و رشد مضاعف فعالیت فرهنگی در جامعه‌سازی کمک می‌کند.

برچسب‌ها

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 19:04
کد خبر: 5614

https://tavoosebehesht.ir/node/5614

افزودن دیدگاه جدید