جلسه هم اندیشی حفظ، احیا،گسترش و آموزش زبان باستانی

با حضور مسئولین نهادها و انجمنها و اساتید شهر و خبرگزاریها و فعالین زبان باستانی آران و بیدگل، جلسه ای در شهرداری مرکزی این شهرستان برگزار گردید.

با حضور مسئولین نهادها و انجمنها و اساتید شهر و خبرگزاریها و فعالین زبان باستانی آران و بیدگل، جلسه ای در شهرداری مرکزی این شهرستان برگزار گردید.

متن خبر

به گزارش خبرنگار طاووس بهشت به نقل ازسایت مرجع کویر مرنجاب؛ در جلسه ای با حضور زبان شناسان و گویش شناسان، پژوهشگران و پیشکسوتان گویش محلی آران و بیدگل ونیز مسوولان شهری اعم ازمعاون فرماندار، شهردار آران و بیدگل، رئیس و اعضای شورای شهر،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی،مسوول حوزه هنری شهرستان، اعضا و مسوولان تشکل ها و انجمن های مردم نهاد در سالن جلسات شهرداری مرکزی، راهکار ها و راه حل های حفظ، ترویج و گسترش زبان محلی آران و بیدگل در بین خانواده های آران و بیدگلی بررسی شد. در این مراسم که صاحب نظران به ارائه نظرات خود پیرامون موضوع جلسه پرداختند، نظر بر این شد که باتوجه به اینکه فراگیری مجدد زبان محلی شهر آران وبیدگل نیازمند یک فرهنگ سازی می باشد بسیار مفید واقع خواهد شد اگر پوستر ها و اطلاع رسانی های ادارات و مراکز عمومی به زبان محلی و یا بعضا زبان محلی همراه با ترجمه عامیانه باشد. برای جلب نظر گردشگران و مسافران به گویش مردم آران و بیدگل، پیشنهاد شد تابلو های خوش آمدگویی و بعضا تابلوهای راهنمای شهری با گویش محلی، همراه با ترجمه باشد. باتوجه به این نکته که گویش محلی آران و بیدگل قدمتی تاریخی از زبان ماده ها دارد و ساختار گویش بومی مردمان کویری آران و بیدگل به نحوی است که لغات عربی در آن بسیار کم دیده می شود و نیز زیک گویش بکر در زبان فارسی است، تهیه و تدوین سرود های محلی و یا حتی سرود شهرآران و بیدگل با زبان محلی و یا به اصطلاح "دهی" از دیگر راهکار های ترویج این گویش است. همچنین در خصوص علل مرگ خاموش گویش صحبت هایی به عمل آمد که مهم ترین آن تحولات منطقه و آمدن فرهنگ شهر نشینی در بین خانواده ها بود که قرار بر این شد که در این خصوص تحقیق و پژوهشی بیشتری به عمل آید. فعالیت مستمر و هدفمند در فضای مجازی و نیز برگزاری کلاس های تابستانه آموزش گویش محلی به کودکان، نوجوانان و جوان به صورت برگزاری کلاس ها، دوره ها و کارگاه های آموزشی از راهکار های دیگری بود که ارائه شد. در این مراسم از سوی مسوولان شهری و انجمن های مردم نهاد از زحمات پژوهشگر گویش محلی آران و بیدگل، جناب آقای علیجانزاده که زندگی خود را وقف این تحقیق کرده اند و سالیان زیادی تلاش و کوشش فراوان داشتند تقدیر به عمل آمد و قرار بر این شد که در آینده ای نزدیک کتاب گویش محلی ایشان تجدید چاپ شود. در پایان مقرر شد به صورت ماهیانه جلسه احیا، ترویج و گسترش گویش محلی آران و بیدگل با حضور اعضا برگزار بشود. جهت دیدن تصاویر بیشتر اینجا را کلیک کنید   انتهای پیام/14

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 18:59
کد خبر: 5362

https://tavoosebehesht.ir/node/5362

افزودن دیدگاه جدید