آمار

شما اینجا هستید

حج ناتمام

تحلیلی پیرامون قیام تاریخی امام حسین (ع)
قسمت هجدهم:  دیدگاه عبدالله بن عمر، فرزند خلیفه دوم(طبق قول اهل سنت) در قبال حرکت امام حسین(ع) به کوفه چگونه بوده است؟

حج ناتمام

 دیدگاه عبدالله بن عمر، فرزند خلیفه دوم(طبق قول اهل سنت) در قبال حرکت امام حسین(ع) به کوفه چگونه بوده است؟

نکته؛ نکته ی جالب نظرات و دیدگاه های حاشیه ای و پیرامونی از قیام امام حسین(ع) است، برخی از این شخصیت ها و خواص به دلیل خاص و نخبه بودنشان می بایست مورد تحلیل و بررسی بیشتر قرار بگیرند، از این رو این بحث می تواند فتح بابی در تحقیق و جستجوی بیشتر شما دوستان عزیز در این موضوع گردد...
متن
مردم او را بسیار محتاط در فتوا دادن و اعلم به مناسک حج می¬دانستند و به خاطر این شدت احتیاط، در جنگ¬های امیرالمؤمنین شرکت نکرد، و به تعبير صاحب استيعاب به خاطر تقوايش بود كه در جنگ¬هاي علي(ع) شركت نكرد، هر چند در موقع مرگ تأسف مي¬خورد كه اي كاش با گروه باغيه، جنگ مي¬كرد. عبدالله بن عمر شصت سال بر کرسی افتاء تکیه زد و فتوا داد.(32)  پیامبر به خاطر سن کم او اجازه نداد در جنگ بدر و احد شرکت کند (33) اما در غزوه¬های بعدی شرکت کرد. او کسی بود که با امیرالمؤمنین بیعت نکرد اما با حجاج بیعت کرد.(34)
دیدگاه او صلح جویانه بود و بیعت با یزید را پذیرفت. این نظر به دلیل گرایش¬هاي صلح طلبانه، منفعت طلبانه و محافظه کارانه ی او به عنوان ارشد حزب قاعدین میانه رو قابل تأمل بود. او هشتاد و شش سال عمر کرد و سه ماه پس از عبدالله بن زبیر مرد. مردی عراقی بعد از واقعه ی کربلا، از عبدالله بن عمر درباره ی ریختن خون پشه در وقت احرام پرسش کرد، عبدالله گفت در شگفتم از قومی که از خون پشه پرسش می¬کنند، اما خون پسر دختر پیامبرشان را ریختند.  نظر او در متن گفتگویی که بین او و ابن عباس و حسین بن علی(ع) انجام شد، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت، از این رو از باب عدم اطاله ی کلام در این قسمت، متن گزارش های قبلی تکرار نمی شود.
نتیجه؛ انسان ها به دلیل خاص بودنشان مسئولیت و سطح توقع بیشتری از آنان می رود البته نسبت سایر موجودات، در دایره همین سطح توقع انسانی باز موضوع خاص تر و ناب تر می شود بواسطه حضور و وجود خاص الخاص ها و یا به قول معروف نخبگان و خواص از چنین جامعه انسانی، از این رو شما بفرمایید؛ چه موضوع و چه واژگانی در این حوزه بیشتر از سایر موضوعات اهمیت موضوعی دارد؟...

[32].كان لورعه قد اشكلت عليه حروب علي و قعد عنه و ندم علي ذالك حين حضرته الوفاه. ابن عبدالبرالقرطبی، همان، ج3، ص۹۵۰؛ محمدباقر مجلسی، همان، ج44، ص۳۴.

[33]. عروة، بن زبیر ،المغازی، جمع نورسیف، بیروت، ج1، ص ۲۱۶.

[34]. محمدباقر مجلسی، همان، ج45، ص ۳۲۸.

پژوهشگر: وحید متشکر

اتهای پیام/14

 

+1
0
-1
تلگرام طاووس بهشت

دیدگاه جدیدی بگذارید