عاشورا نقطه ستيز با تلوّن و مداهنه

<p>يكي از ابعاد عرفاني حركت سيد و سالار شهيدان(ع) استقامت و پايداري حضرت در رسيدن  به لقای الهي است. عرفا معتقدند پيمودن طريق وصول به لقای الهي نيازمند لوازم چهارگانه است كه عبارتند از:           یادداشتی از: حمزه نجاتی آرانی يكي از ابعاد عرفاني حركت سيد و سالار شهيدان(ع) استقامت و پايداري حضرت در رسيدن به لقای الهي است. عرفا معتقدند پيمودن طريق وصول به لقای الهي نيازمند لوازم چهارگانه است كه عبارتند از: تشخيص حق از باطل، شناخت راهي كه انسان را به هدف مي رساند، حركت در مسير و پايداري در مسير.
متن خبر

يكي از ابعاد عرفاني حركت سيد و سالار شهيدان(ع) استقامت و پايداري حضرت در رسيدن  به لقای الهي است. عرفا معتقدند پيمودن طريق وصول به لقای الهي نيازمند لوازم چهارگانه است كه عبارتند از:           یادداشتی از: حمزه نجاتی آرانی يكي از ابعاد عرفاني حركت سيد و سالار شهيدان(ع) استقامت و پايداري حضرت در رسيدن به لقای الهي است. عرفا معتقدند پيمودن طريق وصول به لقای الهي نيازمند لوازم چهارگانه است كه عبارتند از: تشخيص حق از باطل، شناخت راهي كه انسان را به هدف مي رساند، حركت در مسير و پايداري در مسير. تشخيص حق مهم است، تشخيص راه رسيدن به حق هم مهم است، حركت كردن به سوي حق نيز خيلي اهمّيت دارد اما پايداري در حركت از همه مهمتر است. حضرت ابا عبدا... (ع) اين درس را به بشريت آموخت كه وقتي حق را تشخيص داده و راهش را شناختيد در راه حق حركت كرده و تا آخر ايستادگي نماييد.نقطه مقابل پايداري "تلوّن" است. معناي لغوي تلوّن گوناگون شدن و رنگ عوض كردن است. انساني كه در يك مقطع زماني حق را تشخيص داده و آن را نيز فهميده، حركت هم كرده ولي استقامت به خرج نداده، گرفتار"تلوّن" شده است. چنين كسي قطعاً به مقصد نمي‌رسد و هلاكت و نابودي را در پيش رو دارد. امير المومنين(ع) مي‌فرمايند: بدانيد كه خداي متعال از بين بندگانش آن‌هايي را كه رنگ عوض مي‌كنند مبغوض مي‌دارد پس از حق دست برنداريد و از ولايت  اهل حق خارج نشويد زيرا اگر كسي به جاي ما شخص ديگري را به ولايت برگزيند هلاك مي‌شود.(بحار،ج10،ص105)متلوّنين نيز سه دسته اند: گاهي خط عوض كردن تصادفي است. مثلاً شخصي غفلت مي‌كند و نفس بر او غالب مي‌شود و تا آخر عمر در مسير باطل مي‌ماند. نوع دوم آن است كه شخص غفلت مي‌كند و از مسير حق  به باطل منحرف مي‌شود اما بعد از مدتي پشيمان شده و باز مي گردد. نوع سوم هم آن است كه گاهي خط عوض كردن به صورت"روش" در مي‌آيد. اين عمل "مداهنه" ناميده مي‌شود. مداهنه گران روش شان اين است كه گاهي به حق متوسل مي‌شوند و گاهي به باطل، خطر عظمي در اين گروه است كه هرروز به هر بهانه‌اي خط عوض مي‌كنند.كسب دنيا، حفظ دنيا و دفع ضرر دنيوي سه عملي است كه مداهنه گران براي توجيه عمل خود به آن متوسل مي‌شوند. اما مشكل اصلي جايي است كه مداهنه به يك سيره اجتماعي تبديل شود در اين حالت هر كس بخواهد غير از اين عمل كند در آن جامعه مطرود مي‌شود. حضرت ابا عبدا...(ع)  در كربلا به زير سم اسبان مداهنه گران رفت تا با اسقامت و پايداري و نثار خون خود ريشه فرهنگ مداهنه‌گري را بخشكاند. و اين سيره چراغ هدايتي است براي امت ما.

برچسب‌ها

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 21:12
کد خبر: 7415

https://tavoosebehesht.ir/node/7415

افزودن دیدگاه جدید