شرح روايتی از امام جواد(ع)

مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی معتقد بود: باید خیلی مراقب باشی تا در جامعه از نظر دینی، بیش از آنچه که هست، خودت را جلوه ندهی. حواست جمع باشد! این نفاق با خداست.

مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی معتقد بود: باید خیلی مراقب باشی تا در جامعه از نظر دینی، بیش از آنچه که هست، خودت را جلوه ندهی. حواست جمع باشد! این نفاق با خداست.

متن خبر

طاووس بهشت: همزمان با فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت امام جواد علیه‌السلام، دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی شرح حدیثی را از این عالم بزرگوار روی وب سایت خود قرار داده است که به شرح زیر است:   امام جواد(ع) می‌فرمایند: «لَا تَکُنْ وَلِیّاً لله فِی الْعَلَانِیَةِ عَدُوّاً لَهُ فِی السِّرِّ». در بین رذائلی که انسان به آن مبتلا می‏شود و در معارف ما حتی بیش از کفر نسبت به آن نکوهش شده، مسأله نفاق است که از آن به دورویی تعبیر می‏کنیم. نفاق گاهی در ارتباط با مخلوق است؛ مثلاً کسی روابطی منافقانه با افراد داشته باشد و در علن اظهار دوستی می‌کند ولی از آن ‏طرف در خفا دشمنی کند. اما گاهی نفاق با خالق است، نه با مخلوق! البته با خالقش منافقانه عمل می‏کند، برای بهره‏کشی از مخلوق. امام جواد (ع) در این روایت کوتاه می‏فرمایند: «لَا تَکُنْ وَلِیّاً لِلَّهِ فِی الْعَلَانِیَةِ». تو از آن‏هایی نباش که در ظاهر و علن طوری خودشان را جلوه می‏دهند که از دوستان خدا هستند، آدم متدین و خوبی هستند، اما در خفا دشمن خدایند! به تعبیر ساده، از کسانی نباش که در علن و مقابل مردم، جانماز آب می‏کشند، ولی در خفا خلاف شرع می‏کنند، «وَلِیّاً لِلَّهِ فِی الْعَلَانِیَةِ عَدُوّاً لَهُ فِی السِّرِّ». «عَدُوّاً لَهُ»، یعنی دشمنی با خدا. سرپیچی از فرمان خدا در خفا دشمنی با خدا است دیگر. از این افراد نباش. این انسان بدترین فرد است. یک وقت شخصی با مردم منافقانه عمل می‏کند، مثلاً مقابل رویش می‏گوید: من خیلی با شما کذا و فلان، بعد پشت سرش بد می‏گوید و منافقانه عمل کرده و دورویی می‏کند که این دورویی با شخص مخلوق است. بدتر از این، دورویی با خالق است که در علن اظهار تدین و دوستی با خدا می‏کند اما در خفا کارهایی که می‏کند خلاف شرع است، «عَدُوّاً لَهُ فِی السِّرِّ». حضرت می‏فرمایند: از این‏ها نباش. کار این سنخ افراد، در قیامت سخت‏تر از کفار است. چون این‏طور نیست که کفّار را از این‏جا که می‏برند یک سر در آتش جهنم بیاندازند. یک وقت اشتباه نکنید! چون بعضی از کفار مستضعف‏اند. استضعاف یعنی چه؟ یعنی حق، به این‏ها نرسیده. اگر شعار حق هم بوده اما کسی برایشان تبیین نکرده است. در روایات داریم: هنگام مرگ حق را به این گروه عرضه می‏کنند، اگر قبول کرد، همین کافر بهشتی می‏شود، اگر قبول نکرد، معلوم می‏شود با خدا دشمنی دارد و لذا راه و مسیرش جهنم می‏شود. ولی منافق‏ این‏طور نیست و کارشان سخت‏تر از کافران است . در قرآن هم آیات بیشتری در نکوهش منافقین آمده است. در قرآن در مورد منافق، منافقین و منافقات هست اما راجع به کفار، کافرین و کافرات نداریم و فقط کلمه کافر آمده است. بنابراین انسان باید خیلی مراقب باشد تا در جامعه از نظر دینی، بیش از آنچه که هست، خودش را جلوه ندهد. حواست جمع باشد! این نفاق با خداست.

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 21:19
کد خبر: 8105

https://tavoosebehesht.ir/node/8105

افزودن دیدگاه جدید