آثار هنری جالب از بمباران غزه+ تصاویر

در همه جای دنیا هنرمندان خیلی زودتر و عمیق‌تر از دیگر گروه‌های جامعه تحت تاثیر جنگ و پیامدهای اجتناب‌ناپذیر آن قرار می‌گیرند. در بیشتر موارد هم این درگیری احساسی منجر به آفرینش‌های هنری می‌شود که بعدها به مهم‌ترین نماد آن حوادث تبدیل می‌شود، از جمله هنرمندان فلسطینی که تصاویر ترسناک بمباران شهر «غزه» را به آثاری نمادین از کودکان مظلوم غزه تبدیل کردند.

در همه جای دنیا هنرمندان خیلی زودتر و عمیق‌تر از دیگر گروه‌های جامعه تحت تاثیر جنگ و پیامدهای اجتناب‌ناپذیر آن قرار می‌گیرند. در بیشتر موارد هم این درگیری احساسی منجر به آفرینش‌های هنری می‌شود که بعدها به مهم‌ترین نماد آن حوادث تبدیل می‌شود، از جمله هنرمندان فلسطینی که تصاویر ترسناک بمباران شهر «غزه» را به آثاری نمادین از کودکان مظلوم غزه تبدیل کردند.

متن خبر

طاووس بهشت: در همه جای دنیا هنرمندان خیلی زودتر و عمیق‌تر از دیگر گروه‌های جامعه تحت تاثیر جنگ و پیامدهای اجتناب‌ناپذیر آن قرار می‌گیرند. در بیشتر موارد هم این درگیری احساسی منجر به آفرینش‌های هنری می‌شود که بعدها به مهم‌ترین نماد آن حوادث تبدیل می‌شود، از جمله هنرمندان فلسطینی که تصاویر ترسناک بمباران شهر «غزه» را به آثاری نمادین از کودکان مظلوم غزه تبدیل کردند. به گزارش شبکه خبری «الحیاة» لبنان، «بشری شنان»، هنرمند جوان فلسطینی عکس‌های دلخراش خبرنگاران از بمباران‌ ارتش اسرائیل را به تابلوهای هنری زیبایی تبدیل می‌کند که به خوبی پیام مظلومیت و حقانیت مردم غزه را به جهانیان می‌رساند. این هنرمند آثار خود را از همان روزهای آغازین جنگ در شبکه‌های اجتماعی «توییتر» و «فیسبوک» با دیگر مردم جهان به اشتراک گذاشت. این عکس‌ها توسط فعالان سیاسی فلسطین و دیگر کشورهای عربی دیده و به اشتراک گذاشته شدند. در این تصاویر زبانه‌های آتش و ستون‌های بلند دود برخاسته از بمباران ساختمان‌های «غزه» به تصویر چهره کودکان و زنان و شهدای مظلوم فلسطینی تبدیل شده است. نوآوری هنرمندان فلسطینی «بشری شنان» هنرمند 25 ساله شهر «الخلیل»، در بیشتر آثار خود از رنگ‌های قرمز و سیاه مایل به خاکستری استفاده کرده است تا نشان دهد این قتل عام و مرگ است که بر سر مردم این شهر سایه افکنده است. او در یکی از پربازدیدترین تابلوهای خود، دود سیاه و زبانه‌های سرخ آتش برخاسته از ساختمان‌های غزه را به صورت چهره ده‌ها کودکی ترسیم کرده که در این 20 روز کشته شده‌اند. شنان درباره این اثر که در فیس‌بوک بسیار مورد استقبال قرار گرفته، می‌گوید: کسانی که در این جنگ بی‌رحم کشته می‌شوند، کودکان بی‌گناه غزه‌اند نه تروریست‌هایی که اسرائیل ادعا می‌کند. این هنرمند فلسطینی در یک اثر دیگر مردی را به تصویر کشیده که با احترام در مقابل زنی فلسطینی ایستاده است. شنان قصد دارد در این اثر، همان اندیشه مشهور که «بهشت زیر پای مادران است» را در مورد زنان شهید فلسطینی به تصویر بکشد. او در اثر دیگر در این مجموعه، دود برخاسته از محله‌های «شجاعیه» و «تفاح» واقع در شرق غزه را به شکل یک هیولای بزرگ درآورده که به سمت منازل شهروندان فلسطینی می‌خزد. او در این اثر می‌خواهد به آثار بعدی بمباران‌ها، نفوذ تانک‌های اسرائیل در این منطقه و کشتار شهروندان غزه اشاره دارد. در آثار «شنان» نمادهای صبر و استقامت و پیروزی را در تصاویر زنان بارداری که در این جنگ کشته شدند، پیرمردی که دست خود را به نشانه پیروزی بالا گرفته و جام قهرمانی که مردم فلسطین به خاطر استقامت‌شان دریافت کرده‌اند، بسیار به کار رفته‌اند. پس از انتشار عکس مشهور کودکان غزه در صفحات اجتماعی، یکی از کاربران نوشت: «با وجود دردها و رنج‌های بسیار، نوآوری هنرمندان ادامه دارد». در دیگر نظری که درباره این تصاویر گذاشته شده می‌خوانیم: «این عکس یاد و خاطره بیش از 60 کودکی را که تاکنون در بمباران اسرائیل در غزه کشته شده‌اند، جاودانه خواهد کرد». همچنین جوانی به نام «نعمه» این پیام را گذاشت: «مردم ظلم ستیز و مقاوم غزه، امید و هویت فلسطینی را با وجود درد و رنج و اشک می‌سازند». شنان که «گرافیک» را در دانشگاه پلی تکنیک فلسطین خوانده است، در حال حاضر در زمینه عکاسی حرفه‌ای فعالیت می‌کند.

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 21:14
کد خبر: 7683

https://tavoosebehesht.ir/node/7683

افزودن دیدگاه جدید