اگر با سطحی‌نگری وارد هنر شویم، در هنرمدرن حل می‌شویم

حجت السلام میرباقری در نشست هنرمتعالی،جهاد و مقاومت گفت: اگر با سطحی نگری وارد میدان هنر شویم، در هنرمدرن حل می‌شویم.

حجت السلام میرباقری در نشست هنرمتعالی،جهاد و مقاومت گفت: اگر با سطحی نگری وارد میدان هنر شویم، در هنرمدرن حل می‌شویم.

متن خبر

طاووس بهشت:  حجت السلام میرباقری در حاشیه جشنواره مقاومت درباره هنر متعالی، جهاد و مقاومت در سالن  3 سینما فلسطین سخنرانی کرد. حجت السلام میرباقری در ابتدای صحبت های خود گفت: بحثم را با بیان نورانی امام صادق(ع) شروع می کنم. میدان درگیری بین حق و باطل در باطن این دنیا در این حدیث تصویر شده است. یکی از اصحاب گفتند چه طور جهل را بشناسیم. امام صادق(ع) می فرماید خدای متعال عقل را آفرید. وقتی خلقت عقل تمام شد، آن را مورد امتحان قرار داد. در اقبال و ادبار عقل در برابر خداوند خشوع و خضوع دارد. سپس خداوند جهل را از دریای تاریک و تلخ آفرید و به او فرمان ادبار داد. میرباقری ادامه داد: ما اگر عالم شدیم، نمی توانیم بی دانشی دیگران را تحمل کنیم. جهل به سوی خدا برنگشت و خدا جهل را توبیخ کرد. خدا برای عقل 75 لشکر تعریف کرد و وقتی جهل این لشکر را دید با عقل دشمنی کرد و از خدا خواست که همین قوا را به او بدهد. خداوند پاسخ داد این قدرت را می دهم اما اگر شکست بخوری برای همیشه از درگاه رحمتم دور می شوی. توکل، قسوت، امید و یأس مربوط به عقل و جهل است. این استاد اخلاق افزود: عقل منزلتی از مقامات نبی اکرم(ص) است و جهل رئیس شیاطین است. ما دو موجود عقل و جهل داریم که یکی قوای نورانی و دیگری ظلمانی دارد. اگر اصحاب هنر به این حدیث توجه کنند، بهتر می توانند کار کنند. معمولا درگیری میان قوای عقل و جهل است. عقل به دنبال انتشار بندگی و عبودیت خداست و جهل هم به دنبال گمراهی است. وی با بیان اینکه میدان جهاد اکبر ما همین جاست،گفت: آن باطنی که کار می کند همان عقل و جهل است.ما یا تسلیم عقل می شویم و توکل و یقین و زهد و رضا بر ما حاکم می شود و یا تسلیم جهل و تاریکی می شویم. زیبایی عالم برای عقل و بدی ها برای جهل است و این درگیری ها به تمدن تبدیل می شود. حجت السلام میرباقری عنوان کرد: جریان تمدن غرب بعد از رنسانس و جریان تجدد بعد از اسلام که به وجود آمد مثل درگیری عقل و جهل است و تمامی ساحت های حیات اجتماعی ما را در برمی گیرد و این درگیری باطنی عالم است. اگر می خواهید میدانی برای مقاومت تصور کنید این میدان را به سمت مقاومت سوق دهید. تردید نکنید برخلاف اینکه می گویند هنر آزاد است، از جهت گیری ها و موضع گیری ها خالی نیست. اینکه می گویند فرهنگ ها باید با یکدیگر تعامل کنند به این دلیل است که برای آنها تمتع مادی دارد. این استاد اخلاق تشریح کرد: ما اصلا هنر و علم غیر متعهد نداریم و این اوهام است. همه قدسیت ها به خدا برمی گردد و اگر انسان معبود نداشته باشد، حق و باطل نابود می شود. هنر یا معطوف به حضرت حق است و یا متعهد به بت و دنیاست. ما جاهلیت اولی و اخری داریم که یکی کهنه و دیگری مدرن است. حق و باطل گذشته و آینده دارد. وی افزود: هنرمدرن که متعهد به ایده ترقی است، دین را مقابل سنت و پیشرفت قرار می دهد و در بسیاری از قسمت ها هنر روشنفکری منفعل همین کار را انجام می دهد. تقریبا در تمام آثار هنری ما این شمایل به چشم می خورد. سریال شب های برره همه سنت های ما را تبدیل به مدرنیته می کند و سنت برره ای را جایگزین فرهنگ اسلامی و فرهنگ غرب را ترویج می کند. سریال روزگار قریب نیز فرهنگ سنتی ما را مقابل تجدد تحقیر می کند. ما هنر و انسان غیرمتعهد نداریم. ما حتما معبودی داریم و مخلوق فقیر متعهد به معبود خود است. حجت السلام میرباقری تشریح کرد: کار هنر این است که هنرمند سعی می کند با اثر هنری خود معبود خود را جلوه دهد و دیگر معبودها را نفی کند. کار هنر تحقیر و تجلیل است و رسالت هنر تصرف در ارزش هاست. نهایت ارزش ها به خداوند می رسد و یکی از مهمترین هنرهای انسان خیالات اوست که هنر در این میدان متصرف می شود. این استاد اخلاق یادآور شد: هنر خیال انگیز است و گاهی به انقلاب اجتماعی می انجامد.گاهی هنر برای اینکه از جامعه عبور کند، در خیال اجتماعی مقایسه ای بین مسیر گذشته و کنونی انجام می دهد. مثلا پدربزرگ ها در ازدواج خانواده ها اخلال می کردند، هنرمند این را خشن نشان می داد و دیگری که مخالف این نظریه بود را انسانی مدرن و خوب نشان می داد. هنر بین دو زمان محقق مقایسه انجام می دهد. گاهی این مقایسه بین زمان کنونی و زمان غایب است. وی افزود: هنر باید این توانایی را داشته باشد و هنرمند باید به شیوه ای عمل کند که انگار از آینده باخبراست و تخیل اجتماعی را تحریک می کند. هنرمند شهود حقیقی نسبت به آینده ندارد و در عالم خیال از آن عالم به این عالم می آید اما انبیاء در عالم حقیقت سیر به این عوالم داشتند و برای به حرکت درآوردن مردم به دنبال خیال انگیزی نبودند. اگر با سطحی نگری وارد این میدان شویم، در هنرمدرن حل می شویم. حجت السلام میرباقری بیان کرد: ایده هنر مدرن رسیدن به توسعه است و این را وارد توسعه اجتماعی کرده است و به دنبال این است که موج معنویت گرایی را در عالم خیال اجتماعی سامان دهد و سینمای ماورا در این شرایط شکل می گیرد. آنها می خواهند اوج معنویت را به جریان های معنوی که به دنیای مادی ختم می شود، سوق دهند. ما هم باید بتوانیم گرایش مادی دنیای غرب را به گرایش فقر به سوی خدا سوق دهیم و نباید به دنبال هنر مدرن باشیم. این استاد اخلاق گفت: باید سبک های جدید ایجاد کنیم و این زیبایی ها در ساحت وجود انسان زیبایی هایی می آفریند. ما باید زیبایی های فطرت انسان را کشف و به زیبایی هایی تبدیل کنیم که در عرصه هنر متجلی شود. هنرمند مسلمان که در سینمای مقاومت کار می کند باید خودش را لشکر نبی اکرم(ص) مقابل شیطان ببینید و در این میدان قدم بردارد. ما باید یک دستگاه بزرگ مولد هنر همراه با فنون و تکنولوژی و مهارت ها ایجاد کنیم. وی افزود: رسالت سینما را باید حضور در این میدان درگیری بدانیم. امیدوارم همان طور که انقلاب اسلامی تک صدایی در جهان را از بین برد، حتما در انقلاب فرهنگی یکی از حرکت ها انقلاب در هنر باشد و به نقطه ای برسیم که انقلاب در هنر تبدیل به هماوردی اسلام با دنیای تجدد باشد. تفاوت ما با سینمای روشنفکران این است که آنها در خیالات زندگی می کنند و هنوز در فضای دوران جنگ سرد هستند و ریشه بحران اقتصادی جهان در همین است. وی در پایان صحبت های خود گفت: روشنفکران سینمایی گاهی متوجه این تحولات نیستند و می خواهند جامعه را به سمت مدرنیزاسیون ببرند. گاهی افراد مذهب را با خرافه یکی می کنند که اشتباه است. هنرمند باید در میدان جهاد نبی اکرم(ص) فاتح شود. در مقابل موج جریان تجدد باایستد و حرفی از جنس حرف های دیگر بگوید. صرف ایده خوب کافی نیست بلکه تعهد به آن نیاز به یک بنیان عملیاتی دارد.

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 21:12
کد خبر: 7487

https://tavoosebehesht.ir/node/7487

افزودن دیدگاه جدید