ذبح عظیم

<p>ظهور جدی سلیمان(خواص کوفه) در صحنه سیاست، بیشتر در زمان امامت کدام امام رخ داد؟ نکته؛ بله این ظهور و بروز بیشتر در زمان امام حسین(ع) رخ داده است. او از پیشگامان نهضت نامه نگاری و دعوت از امام حسین(ع) است، نکته قابل توجه آن که سلیمان پیش از نگارش نامه و دعوت از امام، از شیعیان تعهد جدی می¬گیرد که امام را یاری کنند و به هیچ وجه او را تنها نگذارند.  (1) متن اگر شما دوستان عزیز در نتیجه یادداشت قبلی دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد، شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند؛ به چالش کشیده شد، ...چرا؟ به این سوالات دقت نمایید و به دنبال پاسخ آن بروید..
متن خبر

ظهور جدی سلیمان(خواص کوفه) در صحنه سیاست، بیشتر در زمان امامت کدام امام رخ داد؟ نکته؛ بله این ظهور و بروز بیشتر در زمان امام حسین(ع) رخ داده است. او از پیشگامان نهضت نامه نگاری و دعوت از امام حسین(ع) است، نکته قابل توجه آن که سلیمان پیش از نگارش نامه و دعوت از امام، از شیعیان تعهد جدی می¬گیرد که امام را یاری کنند و به هیچ وجه او را تنها نگذارند.  (1) متن اگر شما دوستان عزیز در نتیجه یادداشت قبلی دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد، شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند؛ به چالش کشیده شد، ...چرا؟ به این سوالات دقت نمایید و به دنبال پاسخ آن بروید.. آیا به غیر از کوفه شما مکان جغرافیایی سیاسی دیگری را سراغ دارید که از امام حسین(ع) دعوت نموده باشد؟ چرا حضرت علی(ع) با توجه به اینکه خانه و مأمن اهل بیت علیهم السلام  مدینه بود تغییر جایگاه دادند و پایتخت مسلمین را که تا آن زمان حجاز بود، به شکل کاملا بی سابقه ای به کوفه انتقال دادند؟ کوفه مگر چه ویژگی داشت که امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، آنرا انتخاب نمودند؟ آیا نوع شیعه الان(شیعه ولایی) را می توان با نوع شیعه آن دوره(شیعه سیاسی) قیاس کرد؟(مقایسه صحیح بین دو یا چند چیز هم نوع یا هم جنس انجام می شود، به عنوان مثال بین میزها مقایسه می کنند می گویند فلان میز از فلان میز دیگر بهتر است هیچگاه فلان میز را با فلان هندوانه مقایسه نمی کنند چراکه از دو نوع متفاوت هستند و این مقایسه اصلا صحیح نیست) آیا این قیاس مع الفارق نیست؟ آیا تشخیص و فهم کنونی برخی از عوام و خواص از شیعه ولایی حاضر از شرایط سیاسی اجتماعی ، اقتصادی و مذهبی کوفه بر تشخیص امامان از این شهر ترجیح دارد؟ و ...  از سران شیعه که نامشان در سرآغاز نامه ها به امام حسین(ع) درج شده بود، تنها حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه توانستند یا خواستند که در کربلا حضور یابند، ولی سایر سران شیعه کوفه در کربلا غایب بودند. علل بسیاری در خصوص عدم حضور او در کربلا مطرح شده است؛ که هرکدام به نوعی مخدوش است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله ای که در این راستا نوشته شده مراجعه شود؛ عبدالرضا عرب ابوزيدآبادي، «علل عدم شركت سليمان بن صرد خزاعي در واقعه كربلا»، تاريخ در آينه پژوهش، ش4، زمستان87. دیدگاه سلیمان  نسبت به قیام امام، مثبت و البته همراه با احتیاط است. ابن اعثم گوید: شیعیان در کوفه در خانه سلیمان بن صرد گرد آمدند چون همه جمع شدند سلیمان به سخنرانی پرداخت. محمد بن بشیر همدانی گوید: شیعیان در خانه سلیمان از هلاکت معاویه سخن می گفتند و شکر می کردند سلیمان به ما گفت: معاویه هلاک شد و حسین از بیعت با این قوم خودداری کرده و به سوی مکه رفته شما شیعیان اویید و شیعیان پدرش، اگر می دانید که می توانید یاری وی کنید و با دشمنانش پیکار می کنید به او بنویسید و اگر بیم و سستی و ضعف دارید این مرد را فریب ندهید که جانش به خطر افتد گفتند: با دشمنانش پیکار می کنیم و خویشتن را برای حفظ وی به کشتن می دهیم. (2) نتیجه؛ به نظر شما بررسی و مطالعه عملکرد نخبگان و به تبع آن عوام از شیعیان کوفه در دعوت از امام حسین(ع) می تواند به تحلیل علمی کاربردی در راستای دعوتی هدفمند و صحیح (نه عقیم و نادرست و توخالی)  از امام زمان(عج) در شرایط کنونی برای شیعیان جهان منجر شود... [1] .  ابن ابي الحديد، ج 3، ص 105؛ ابي بکر عبدالرزاق، صنعاني، المصنف، بیروت، 1392ه ق، ج 8، ص 717. [2] . محمد بن جریر طبری، ج 7، ص2922. پژوهشگر: وحید متشکر انتهای پیام/14

برچسب‌ها

تاریخ آخرین تغییر
پنجشنبه, اردیبهشت 2, 1400 - 18:55
کد خبر: 5289

https://tavoosebehesht.ir/node/5289

افزودن دیدگاه جدید